Menü Bezárás

E-LANCE zero – elektromos hobbiautó

Az alábbiakban bemutatott tervem a Net’96 Kft.-nél készülő első, különleges elektromos jármű, ami az E-LANCE márkanevet kapta. A cég pécsi székhelyű, eredeti fő profilja informatika, azonban szerettek volna nyitni termékek fejlesztése-gyártása felé. Egy pályázat sikeres elnyerése után lett lehetőségük belevágni egy elektromos autó fejlesztésébe, én pedig a PTE-MIK-n végeztem Ipari termék- és formatervező mérnökként valamivel korábban, így egymásra találtunk és megszületett az E-LANCE koncepciója. Az első ötletünk, kiindulási pontunk az volt, hogy minden hagyományos, “személyautós összetettségű” kényelmi extrát és sallangot elhagyva, egy könnyű és erős, csővázas, kompozit borítású hobbiautót keltsünk életre. Olyan járművek képezik a stílus hagyományait, mint a Caterham Super 7 vagy az Ariel Atom, csak mindezt elektromos meghajtással, környezetkímélően, és a villanymotorokra jellemző nyomatékgörbével és gyorsulással kívántuk megvalósítani. Később érlelődött, finomodott a koncepció, most már egy sokoldalúbb platformnak nevezhető igazából az, amiben gondolkozunk. Különböző célokra és megrendelői igényekre különböző megoldásokat kínálunk majd, hatótávban, teljesítményben, kinézetben, stb. A kialakítás lehetővé teszi, hogy eltérű méretű akkumulátor pakkot, motort, különféle szélességű kerekeket használjunk majd, egyedi “hűtőmaszkot”/orrot gyártsunk az egyes megrendelésekre, a csőváz geometria meghagyása mellett futómű áttervezéssel és a burkolat változtatásával/elhagyásával akár buggy-t, terepjárót keltsünk életre. Az első verzió, amin jelenleg dolgozunk, (a műszaki kidolgozásért a PTE-MIK oktatója Dr. Háber István felel, a Renergy Consulting-től), egy L7e-A2 járműkategóriába besorolható, könnyebben engedélyeztethető, könnyített jármű. A cél beférni az akkumulátorok nélkül vett 400 kg-os súlykorlátba, miközben a további fejlesztési irányok előtt sem zárjuk be a kaput. A csőváz itt alumíniumból készül majd, és az autó a keskeny, kis gördülési ellenállású BMW i3 abroncsokat viseli majd.

 

ERGONÓMIA

Hasonló, kis méretű, sportos autóknál nem szokatlan, hogy magasabb vagy nagyobb termetű emberek számára szinte alkalmatlanok kényelmi szempontból, illetve egészen nagy autóknál is sokszor előfordul, hogy feláldozzák a hátsó utasok fejterét a lankás, sportos tetővonal oltárán. Ennek ellenére én igyekeztem csupán minimális kompromisszumokkal élni, az üléspozíció a lehető legalacsonyabb, a tetővonal viszonylag magas. A válltér is megfelelő, oldalirányban az utasok kényelmesen elférnek. Ülések tekintetében az Adient-tel a Recaro ülések gyártójával vettem fel kapcsolatot, ők biztosították a Sportster CS & Cross Sportster CS 3D modelleket, amit felhasználtam. Ezek az ülések dönthetők, sínen előre-hátra mozgathatók, akár ülésfűtéssel vagy oldallégzsákkal is rendelhetők.

 

HOL TART JELENLEG A PROJEKT?

A váz és a futómű kialakításra kerültek, végeselemes számítások készültek, kezdődik a csőváz megépítése és párhuzamosan a beltér kialakításának és a burkolat szerszámainak tervezése. A felhasználni kívánt kész alkatrészek nagy részét beszereztük. A prototípus gyártása Kővágószőlősön fog történni, ehhez két csarnok már fel van szerelve, egy harmadik épület -ahol az összeszerelés történhet majd- pedig felújításra vár.

 

E-mail:
Telefonszám: +3672551140